Konference k Iniciativě 202020 hledala cesty k lepšímu eGovernmentu

Chybí nám elektronické služby, které by stát poskytoval občanům. To je hlavní důvod, proč se Česká republika pohybuje kolem padesátého místa na světě z pohledu rozvoje eGovernmentu.

To bylo jedno z klíčových konstatování, které zaznělo na únorové jihlavské konferenci „Jak se tam dostaneme“, věnované především Iniciativě 202020.

Prvním krokem aktivity, v jejímž čele stojí prezident ICT Unie Zdeněk Zajíček a která se snaží toto nelichotivé postavení ČR vylepšit, bylo zmapování současných služeb, které je stát schopen nabídnout občanům po internetu. „Centrální orgány poskytují 735 online služeb, s kraji a městy by jich bylo zhruba kolem tisícovky. Bohužel, málokdo o nich ví,“ posteskl si Zajíček a poukázal na jednu ze slabin českého eGovernmentu – malou propagaci toho, co stát už dnes dělá.  „Musíme oslovit občany a firmy, aby začaly služby státu využívat elektronicky. Máme zde 3 miliony uživatelů internetového bankovnictví, kteří k tomu budou bez problémů ochotni, pokud takové služby budou jednoduché a srozumitelné,“ dodal prezident unie. Optimální přístup občana ke státu pak přirovnal k využívání satelitní televize. Pro komunikaci s úřady musí stačit jeden „ovladač“. A každý ať si sám vybere, co dovolí, aby si o něm centrální orgány sdílely. Sám je státu zadá pouze jednou na principu „only once.“

Na druhou významnou překážku elektronického úřadování v Česku upozornil ve svém vystoupení Miroslav Čejka, zastupující GORDIC jako generálního partnera akce. Dosud zde chybí elektronická identita, jejímž masovým rozšířením by výrazně vzrostla poptávka po online službách.

Čejka také shrnul, co jsou z jeho pohledu hlavní aspekty budování úspěšného eGovernmentu: „Hledejme vzájemnou důvěru, mějme společnou vizi, používejme stejný slovník a vnímejme společnou zodpovědnost,“ vyzval přítomné zástupce veřejného i soukromého sektoru.

 

Mohlo by se vám líbit...